Professorn tipsar om hur man jobbar hemma utan att bli galen

Många människor i vårt samhälle står nu inför utmaningen att arbeta hemifrån. Som forskare och tidigare mångårig student inom humaniora är jag väl tränad inom detta område.

Här kommer mina tips på hur man inte bara undviker att bli tokig av att jobba hemma utan till och med tycka om det och få en massa gjort. Jag passar också på att uttala mig om lite av varje som jag inte nödvändigtvis vet något om, det är nämligen min rättighet som professor. 

Var snäll mot dig själv. Om du inte måste, sätt inte väckarklockan. Det är mycket lättare att jobba om du är utsövd. Däremot är det ingen bra idé att vända på dygnet. Det kan också vara lämpligt att vara tillgänglig för andra under vanlig kontorstid, om man har ett sådant jobb. Men plåga dig inte i onödan. Jag började min doktorandanställning en sommar den 1 juli i samband med att alla andra gick på semester. Min starka ny på jobbet-pliktkänsla gjorde att jag kom till jobbet varje dag klockan 8.00. Det passade mig inte alls. Eftersom mina arbetsuppgifter bestod av att sitta i ett tomt och tyst kontor och plöja oändligt många artiklar och böcker, brukade jag nicka till redan innan lunch. Det tog ett tag innan jag kom på att det var ju mycket smartare om jag började klockan 10 istället, för då kunde jag hålla mig vaken och mindes vad jag läste.

Ät inte skräpmat. När jag jobbar på kontoret har jag för vana att äta en färdigpaj varje dag. En stapel med västerbottenost- och kantarellpaj väntar på mig i frysen, praktiskt och billigt. När jag arbetar hemma är jag dock mycket mer kreativ med maten. Det ska vara mättande och näringsrikt, och inte för lite fett, för då blir man hungrig direkt och börjar länsa chipsförrådet vid 15-tiden. Man kan inte vara hungrig om man ska jobba bra. Det finns säkert nån hjärnforskare som har sagt att det är så.

Lunchen ska dessutom vara snygg. Jag dukar alltid fint åt mig själv, givetvis med diverse danskt stengods. Man ska inte förfalla till att äta stående i köket ur en plastlåda med kylskåpskalla rester. 

Glöm inte att röra på dig. Har du en stegräknare (vilket de flesta har i sin telefon om inte annat) använd den för att se så att du inte bara hasar dig mellan köket och sängen och datorn. Jag försöker att alltid gå en promenad innan lunch. Sitt inte och vänta på bättre väder för det kommer inte nödvändigtvis. Minst en halvtimme i rask takt. Om du tycker om att springa eller cykla, gör det istället. Men ut med dig. Hjärnan fungerar bättre om du rör på dig. Här är jag och han Hansen överens. 

Har du barn, oskadliggör dem. När mina barn är hemma och jag behöver jobba ger jag dem ett schema med saker att göra som de får bocka av. Gå runt tjärnen, baka bröd, borsta tänderna. Funkar förvånansvärt bra. All övrig tid får de så klart förvalta hur de vill. Tyvärr gör skärmtidsmoralen att många hemarbetande föräldrar känner hög stress över att barnen borde göra något ”vettigt” med sin tid men jag kan härmed ge er dispens. Vi befinner oss i en krissituation. Låt barnen spela, kolla youtube och göra tiktok-filmer. De blir glada och upprätthåller sina sociala kontakter utan att smitta runt och du får jobba i fred. 

För det var ju det som detta handlar om. Att jobba. Om du gillar att sitta vid ett skrivbord och det finns plats är ju det käckt, men det fungerar lika bra med en mobil arbetsplats vid köksbordet. Se då till att packa undan när kvällen kommer för att signalera att arbetet är över för dagen. Sitt inte i sängen och jobba, då är förfallet nära. Som en nästan läskigt vältajmad händelse, fick jag precis innan coronan satte klorna i oss ett skrivbord på plats i huset så nu har jag för första gången i mitt vuxna liv en riktig arbetsplats hemma.

Okej jag erkänner att jag tog i lite med skärmen…

Strukturera dig. Om du har svårt med disciplinen och lätt hamnar på Aftonbladet för att se hur många som är smittade nu eller på Twitter för att kolla vad Agnes Wold har sagt om läget den senaste timmen så rekommenderar jag att du använder dig av någon metod för att strukturera ditt arbete. Kanske en att göra-lista där du skriver upp hur lång tid varje arbetsuppgift får/bör ta. Jag tipsar ibland doktorander som har svårt att fokusera på att testa pomodorotekniken. Men även detta ska göras lite lagom – du behöver inte läsa självhjälpsböcker om hur man får jobbet gjort eller utvärdera tio olika att göra-appar. En vanlig äggklocka eller timer fungerar. Har du svårt att komma igång, börja med den lättaste uppgiften och lura dig själv in i jobbet. 

Stäng av och ställ om. Klockan 17 varje dag slutar jag jobba och tar mitt meditationspass. Det gör jag även när jag kommer hem ifrån jobbet i vanliga fall. Det är ett sätt att signalera att arbetet är över och starta om med ny energi och fokus inför resten av dagen. Vissa kvällar kör jag även ett arbetspass efter middagen, men då gör jag en specifik uppgift, inget scrollande bland flaggade epost. Surdegarna får hanteras på dagtid. 

Vilka är era bästa jobbahemmatips?  

2 tankar kring ”Professorn tipsar om hur man jobbar hemma utan att bli galen

  1. Här är lite tips från en workaholic 🙂

    – Sov inte för mycket, 6 timmar räcker 🙂
    – Tiden från 6 på morgonen till 9 är väldigt effektiv tid, ingen ringer dig före 9 (förutom någon galning som du ändå inte vill ha som kund)
    – Tiden från 17 till 19 är bra för att registrera vad du gjort under dagen och planera för morgondagens uppgifter
    – Tiden från 21 till midnatt är också effektiv, du har fått / ordnat en god middag och är på med nya goda idéer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *